Selamat datang bulan kemerdekaan dan selamat datang Ramadhan

Saturday, July 18, 2009

JANGAN POLITIK BANTUAN PENDIDIKAN

SEREMBAN - Setiausaha Publisiti DAP Negeri Sembilan, Teo Kok Seong mendesak kerajaan negeri mengkaji semula borang permohonan bantuan kewangan bagi kemasukan kali pertama pelajar ke Institusi Pengajian Tinggi Awam dan Swasta (IPTA/IPTS) yang memerlukan pengesahan daripada kalangan pemimpin Barisan Nasional (BN) dan UMNO.

Ini kerana arahan berkenaan menghalang Ahli Dewan Undangan Negeri (ADUN) Pakatan Rakyat memberi khidmat kepada pelajar yang layak di kawasan yang diwakili wakil rakyat PKR.

Menurutnya, berdasarkan borang sedia ada, permohonan bantuan kewangan bagi pelajar yang ingin melanjutkan pelajaran di IPTA memerlukan pengesahan pemimpin UMNO dan Barisan Nasional (BN).
"Jelas dalam borang berkenaan memaparkan pengesahan perlu dibuat oleh ADUN, Pegawai Khas Khidmat DUN BN, Penghulu atau Ketua Kampung yang dilantik UMNO."
"ADUN PR yang dipilih rakyat tidak dibenarkan memberi pengesahan dan ulasan terhadap masyarakat yang mengundi kita. Adakah ini wajar. Niat BN amat jelas dan nyata iaitu cuba menghalang PR berkhidmat," katanya.
Kok Seong yang juga ADUN Bahau berkata, bantuan kewangan kepada pelajar yang berhak perlulah diberi secara adil tanpa mementingkan perbezaan politik yang nyata memberi kesan kepada rakyat.

"Janganlah kita cuba mempolitikkan bantuan kewangan yang sudah menjadi hak pelajar yang melanjutkan pelajaran ke IPTA. Peruntukan berkenaan adalah untuk rakyat selaras dengan slogan 1Malaysia," katanya.

Menurutnya, beliau pernah mendapatkan penjelasan daripada pegawai yang bertugas di pejabat Menteri Besar, namum jawapan yang diberi amat mengecewakan iaitu dia hanya menjalankan tugas dan arahan pihak atasan.

[ Sinar Harian, Edisi Melaka & Negeri Sembilan, muka surat MNS3, 18/07/2009]
..................................................................................

Teringat masa sekolah rendah dulu. ketika itu musim pilihan raya. Datang seorang guru ke kelas ingin berjumpa dengan pelajar yang mendapat nombor satu, dua, dan tiga dalam peperiksaan. Guru tersebut memberi tahu bahawa satu majlis penyampaian hadiah oleh calon UMNO yang bertanding akan diadakan bagi murid-murid yang mendapat tempat pertama, kedua, dan ketiga. Berkerut dahi saya apabila guru tersebut bertanya, ayah kami penyokong parti mana? Hilang kegembiraan saya ketika itu dan kepada guru berkenaan saya berkata tidak tahu (ayah saya menyokong parti mana), sedangkan ayah saya merupakan 'orang kuat' UMNO cawangan tempat saya ketika itu.....dan dalam majlis berkenaan saya tidak hadir untuk menerima hadiah nombor satu kelas saya.

Nampaknya masih ada dikalangan pemimpin kita yang masih belum mahu sedar dan berubah. Atau apakah mereka ini tidak mahu berubah?

0 comments:

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Cikgu Eaizan © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu