Selamat datang bulan kemerdekaan dan selamat datang Ramadhan

Tuesday, July 14, 2009

REMPIT 1511

Buntu. Balairong Seri yang dipenuhi oleh Pembesar Berempat, Pembesar Berlapan, Orang-Orang Kaya Negeri hinggalah kepada Penghulu-penghulu Kampong senyap sunyi seperti negeri baru dilanggar garuda.
' Kereta kuda beta pun hampir-hampir dilanggar mereka !!' Murka benar Tuanku hari ini. Semalam ketika baru pulang lewat malam dari menghadiri majlis kenduri kahwin anak Datuk Bendahara, nyaris-nyaris kereta kuda baginda dilanggar sekumpulan penunggang kuda yang sedang berlumba di jalan hadapan istana. Nasib baiklah Baginda merupakan bekas pemain polo yang handal, hebat juga mengendalikan kereta kuda. Kalau tidak tentunya terjadi kemalangan ngeri semalam.
'Datuk-datuk sekalian! Fikirkanlah sesuatu yang bernas, supaya masalah anak-anak muda merempit yang kita hadapi sekarang ini bisa diselesaikan secara tuntas!"
' Sebelum ini berbagai cara telah kita lakukan bagi menyelesaikan masalah anak muda kita yang suka merempit ini. Tapi semuanya macam tak jalan. Malah semakin menjadi-jadi"
Datuk Temengong menopang dagu dengan jari seperti sedang memikirkan sesuatu. Datuk Bendahara menggaru-garu kepalanya yang tidak gatal. Datuk Laksamana berkerut dahinya seolah-olah turut memikirkan sesuatu – walaupun penat baru pulang dari Tanah Jawa pun belum hilang lagi, tapi terpaksa hadir pagi ni sebab cuti rehatnya ditarik balik oleh Baginda Sultan.Dah habis buah fikiran mereka berikan selama ini. Datuk Temenggung yang diberi kuasa untuk menjaga keselamatan dan ketenteraman dalam negeri pun sampai dah buntu. Berbagai cara telah dilaksanakan, tetapi masalah merempit ni tidak juga selesai. Malah kegiatan pemuda-pemuda yang gemar merempit ni semakin menjadi-jadi dan semakin ganas hingga melibatkan jenayah lain pula.
Cadangan Datuk Temenggung agar perintah berkurung bagi pemuda dibangkang oleh rakyat, kenaikan had umur bagi menunggang kuda juga telah dinaikkan, tapi kurang kerjasama daripada ibu bapa. Malah had umur bagi memiliki kuda juga telah dinaikkan dari 18 ke 21 tahun. Silibus kursus lesen menunggang kuda juga telah dikemaskinikan. Apa lagi? Kuda-kuda penguatkuasa juga telah ditukar dengan kuda-kuda import dari Amerika yang lebih tegap dan laju. Operasi pun selalu dijalankan. Tahun ini sahaja lebih 700 operasi mencegah aktiviti pemuda rempit ini dah dijalankan- menjadikan tiada hari tanpa operasi membanteras pemuda rempit sepanjang tahun. Tapi masalahnya, kuda-kuda tempatan yang lebih kecil lebih mudah mencilok apabila dikejar oleh kuda penguatkuasa. Kuda-kuda tempatan ini juga telah diubahsuai yang menjadikannya lebih lincah.Dan yang terbaru, cadangan Datuk Bendahara agar semua jalan yang dikenal pasti sebagai jalan pilihan pemuda rempit ini ditambun dengan batu kasar juga tak jalan. Berjuta-juta belanja dikeluarkan, tapi hasilnya amat minimum sekali.
Kegiatan pemuda rempit ini memang masalah negara. Berlumba secara haram dijalan-jalan raya, menunggang kuda secara sesuka hati tentunya membahayakan penunggang-penunggang kuda dan penumpang-penumpang kereta kuda yang lain. Malah banyak pula aktiviti tidak sihat yang timbul bersamanya. Dalam operasi-operasi yang dijalankan, di dapati, sebahagian besar daripada mereka ini terlibat dalam penagihan candu. Mereka juga turut dikaitkan dengan aktiviti jenayah lain seperti ragut, zina, dan menggangu ketenteraman awam.Saban hari akhbar-akhbar melaporkan kegiatan lumba haram dan jenayah yang dilakukan oleh pemuda rempit ini. Semakin hari semakin menjadi-jadi dan berleluasa.……………………………………………………………………………………………............................
Datok Laksamana!!!!'"Tuanku!!" Datok Laksamana yang sedang sangap (mengantuk) tiba-tiba kembali celik matanya akibat disergah oleh Baginda Sultan. Tersengih-sengih Datok Temenggung disebelahnya.'Beta belum mendengar lagi buah fikiran Datok berkenaan masalah kita ini' Datuk Laksamana yang baru pulang dari Tanah Jawa sebenarnya masih lagi mamai tadi dengan spontan menjawab..'Ada Tuanku, sekarang juga patik pegi ambil " Spontan keluar dari mulut Datuk Laksamana. Ingatkan Tuanku tanya pasal buah tangan dari Jawa (sebenarnya Tuanku tanya buah fikiran). Bergegas lah Datuk Laksamana ke kapal nya di pelabuhan.Maka gamatlah Balairong Seri tersebut dengan gelak ketawa.
……………………………………………………………………………………………
Keesokan harinya, gemparlah rakyat apabila membaca akhbar Harian Timur yang merupakan akhbar terlaris di negeri tersebut.
Bandar Timur.12 Zulhijjah. Penggunaan kuda diharamkan sama sekali berkuatkuasa serta merta, di negeri Timur, kecuali untuk kereta kuda. Hanya penguatkuasa dan golongan pemerintah sahaja dibenarkan menunggang kuda. Aktiviti menunggang kuda hanya dibenarkan di padang lumba kuda berdaftar dengan Kementerian Perbendaharaan sahaja. Bagaimanapun, menurut Pegawai Perhubungan Awam Istana , Datuk Siaraya , rakyat jelata masih boleh menunggang dan memiliki sejenis kuda, iaitu kuda kepang tanpa perlu lagi memiliki lesen menunggang, insuran dan cukai jalan
...................................................................................................................
Terima kasih kepada Datuk Laksamana yang membawa kuda kepang dari Tanah Jawa sebagai buah tangan kepada Sultan. Dari situlah Sultan dapat idea tersebut.
Sekian.

0 comments:

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Cikgu Eaizan © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu