Selamat datang bulan kemerdekaan dan selamat datang Ramadhan

Monday, July 13, 2009

KEMPEN KEBERSIHAN 5 MINIT

Latarbelakang

Kempen Kebersihan adalah kempen dimana pada setiap hari 5 minit waktu terakhir persekolahan, semua pelajar dikehendaki membersihkan kelas mereka. Pengumuman untuk menjalankan kempen ini akan dibuat melalui radio sekolah. Ketika ini juga, bacaan Asmaulhusna akan disiarkan. Seterusnya, bacaan doa sebelum pelajar pulang.
Permasalahan Semasa
Terdapat kelas-kelas yang tidak menjalankan Kempen Kebersihan 5 minit ini, sebaliknya terus bergerak keluar kelas untuk pulang, sebaik sahaja pengumuman dibuat.
Cadangan Penyelesaian
1. Pengumuman untuk menjalankan kempen kebersihan tidak perlu dibuat. Guru-guru waktu terakhir akan mengarahkan pelajar-pelajarnya untuk menjalankan kempen ini sebaik sahaja waktu pembelajaran berbaki 5 minit. Guru waktu akhir perlu memastikan kempen ini dijalankan. Terdapat juga guru-guru yang ditugaskan untuk memantau keadaan di blok-blok semasa 5 minit waktu terakhir.
2. Pengumuman bacaan doa dan bacaan doa melalui radio sekolah sebaik sahaja loceng waktu akhir berbunyi. Melalui pemerhatian saya, pelajar sekolah ini masih menghormati bacaan doa dan mereka akan berhenti ketika doa dibacakan. Ini dapat mengelakkan keadaan kucar-kacir berlaku.
3. Kemudian barulah bacaan Asmaulhusna disiarkan melalui radio sekolah.
InsyaAllah, boleh cuba. Permasalahan ini juga pernah berlaku disekolah saya dahulu, namun setelah perubahan seperti di atas dibuat, masalah tersebut telah dapat diselesaikan.

0 comments:

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Cikgu Eaizan © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu