Selamat datang bulan kemerdekaan dan selamat datang Ramadhan

Sunday, July 12, 2009

PPSMI oh PPSMI

Lega. Akhirnya kerajaan telah mengumumkan keputusannya berkaitan perlaksanaan PPSMI ini. Tentulah dengan keputusan ini, ada yang merasa lega (golongan seperti saya?) dan tidak kurang juga ada yang merasa 'kecewa'. Pendirian saya, sejak awal-awal lagi sememangnya saya tidak menyetujuinya.

Bukan kerana saya tidak menyokong supaya generasi kita menguasai bahasa inggeris, tetapi lebih kepada tidak bersetuju kerana cara yang dipilih (PPSMI) untuk mengatasi kelemahan berbahasa inggeris dikalangan generasi muda kini (pelajar dan graduan kita.

Jika kita ingat kembali, isu penguasaan bahasa inggeris timbul setelah diberitakan bahawa ramai siswazah bumiputera yang menganggur. ketika itu dilaporkan bahawa ketidakupayaan graduan dalam menguasai bahasa inggeris adalah sebab utama mengapa mereka gagal di dalam temuduga pekerjaan yang dihadiri. namun ironinya. penyelesaian yang dipilih ialah dengan melaksanakan PPSMI dengan alasan kepentingan penguasaan ilmu sains dan teknologi. Mengapa tidak kurikulum bahasa inggeris itu sendiri disemak kembali dan diperkasakan?

Adakah dengan belajar matematik dan sains dalam bahasa inggeris akan meningkatkan penguasaan bahasa inggeris kita? Pada pandangan saya, ini mungkin benar pada komponan kefahaman dan juga penulisan dalam bahasa inggeris. Tetapi bagaimana dengan komponan pertuturan dalam bahasa itu sendiri?

Graduan kita yang gagal temuduga pekerjaan sebenarnya pada saya bukanlah kerana mereka tidak menguasai komponan pemahaman dan penulisan dalam bahasa inggeris, tetapi lebih kepada kelemahan bertutur dalam bahasa inggeris. Inilah aspek dalam pengajaran dan pembelajaran bahasa inggeris yang perlu diperkasakan.

Saya sendiri, dengan keputusan C4 dalam bahasa inggeris peringkat SPM; kemudiannya melanjutkan pelajaran ke Insititut Teknologi Mara (UiTM kini) dalam bidang Diploma in Banking Studies. Ketika itu, fakulti saya menggunakan medium bahasa inggeris sepenuhnya. syarahan dalam bahasa inggeris dan menulis tugasan/menjawab peperiksaan juga dalam bahasa inggeris. Alhamdulillah, 3 tahun dalam suasana begitu, saya berjaya menamatkan pengajian dengan CPGA 3.67. Tetapi sehingga kini, penguasaan saya dalam pertuturan dalam bahasa inggeris masih sederhana. mungkin kerana lebih banyak mendengar, memahami dan menulis....tetapi kurang terpaksa bertutur?


JEJAK ISU [ Kemaskini 19.07.2009]

0 comments:

 

Home | Blogging Tips | Blogspot HTML | Make Money | Payment | PTC Review

Cikgu Eaizan © Template Design by Herro | Publisher : Templatemu